Mit képzelsz kisgyerek!?

Szubjektív helyzetelemzés tabuk nélkül a honvédelem jelenéről és jövőjéről, megoldási lehetőségekről.

14 éves voltam és majdnem hányingert kaptam a szórólaptól, ami a kezembe került 1989-ben. A képen valamiféle egyenruhába bújtatott gyerekek masíroztak alakzatban, a hányinger pedig a látvány és az összhatás miatt volt, mert én semmilyen módon nem akartam közéjük tartozni. A borítón ez állt:  Lenkey János Katonai Kollégium, Eger.

Nem akartam katona lenni. Nem katona akartam lenni, hanem valami egészen más. Bár ismertem a katonai közeget, mert édesanyám és édesapám is hosszú ideig dolgoztak a Magyar Néphadsereg kötelékében, így gyerekfejjel testközelből láthattam az életet szülővárosom egyik laktanyájában, ami bár nem volt számomra taszító, de mégsem akartam katona lenni. Valamit már akkor is éreztem, hogy másra vagyok hivatott, de nem volt ellenállásom, amikor erős szülői nyomásra ide jelentkeztem.

A helyzet az, hogy ez a hely minden terhet levett a család válláról, adtak enni, inni, zsebpénzt, kollégiumi szobát és tanítottak. Mindezt ingyen, de a katonaság területén ez tulajdonképpen mindig és mindenkor így volt, így ez egy komoly motiváció volt arra, hogy itt tanuljon tovább a gyerek. (A közgazdaságtan egyik alaptétele, hogy nincs ingyenebéd, olyan szempontból ez sem volt ingyen, hogy jelentkezéskor vállalta az ember, hogy katonai főiskolán tanul tovább, ellenkező esetben vissza kell fizetni a költségeket.)

Szóval abszolút nem arról volt szó, hogy én már kiskoromban is puskákkal játszottam háborúsdit (persze volt ilyen), illetve, hogy a szüleim katonai közegben dolgozak és ezért választottam én is ezt a hivatást (éppenséggel ott dolgoztak). Nem, nem hivatástudatból és elkötelezettségből jelentkeztem 14 évesen a katonai pályára, így felnőtt fejjel visszagondolva szimplán gazdasági döntés volt a szüleim részéről, de azért azt is tudták, hogy akkoriban még jóval stabilabb életpályának számított a hadsereg, mint mostanában. Én csak a magam nevében beszélek, de gyanítom, hogy mások is így voltak ezzel, mármint, hogy döntő tényező volt az otthon, hogy ez tulajdonképpen egy ingyenes továbbtanulási lehetőség és nem egy rossz pályakép.

Biztos voltak olyanok is, akik azért jelentkeztek, mert szimpatizáltak a hellyel, de ha jól emlékszem a kb. 30 fős „katkós” osztályomból talán a fele lehetett, aki 4 év múlva jelentkezett katonai főiskolára és talán 7-8-an lehettünk, akiket tisztté avattak, én benne voltam, erről papírom van.

A kezdeti hányingert követően bevallom belépés után tetszett a hely, mert jó volt a csapat és tulajdonképpen nem nagyon volt katonás, persze volt napirend, meg szilencium (kötelező tanulási idő, 3 óra /nap), de napirend, házirend manapság is van minden kollégiumban.

Jött a főiskola, az egykori Zalka Máté, mely akkoriban Bolyai János Katonai Műszaki Főiskola néven lett ismert. A 4 év után 1997-ben friss hadnagyként Székesfehérvárra kerültem a híradóezredhez, ahol szakasz és századparancsnoki feladatokat láttam el 4 évig, ezután 2007-es leszerelésemig közvetlenül katonákkal nem foglalkoztam,  úgynevezett törzsbeosztásokat láttam el.

Nagyon sok élményem és emlékem fűződik a közvetve az állam, közvetlenül a Honvédség „csecsén” eltöltött tiszta 18 évből, melyek többnyire kellemesek. Szerettem katona lenni, a munkám többé-kevésbé ki is elégített, szívesen jártam be dolgozni, bár voltak hullámvölgyek és a vége felé sem mindig volt így.

A katona alapvetően egy olyan élőlény, akit úgy szocializálnak, hogy minden körülmények között hajtsa végre az elöljáróitól kapott parancsot. Persze minden katonának egy parancsnoka van, azt kell megcsinálni amit mond és kész. A katonák többsége jól nevelt és így is cselekszik. Fontos megjegyeznem, hogy most azokról beszélek, akik hivatásos viszonyban szolgálják a hazát és közülük is elsősorban a tisztekről!

Ha ma, 2011-ben visszagondolok az 1997-es Mihályi Attila hadnagyra új munkahelyén, akkor óriási különbségek vannak, de ezen szerintem az említettek 99%-a átmegy. Mire gondolok?

Mihályi Attila a kopasz hadnagyokra jellemző megrendíthetetlen önbizalommal és tudással, de legfőképpen akarattal vágott bele a munkába, hogy naná, hogy én szarom a spanyolviaszt. Úgy éreztem nincs olyan aki az utamba állhat, itt vagyok az új tudás és új hullám képviselője, majd én megmutatom higyan kell ezt csinálni!

Hasonlattal élve, amikor egy kisgyermek megszületik és elkezd felcseperedni tele van energiával és életerővel. Semmi nem érdekli, nem fogad el semmilyen tekintélyt, ő már 2-3-4 évesen is nagyra tartja magát, sőt szinte egyetlennek az Univerzumban. Persze fizikailag rászorul a szüleire, akik pelenkázzák, enni és inni adnak neki. A kisgyermeknek határozott céljai vannak, hogy ő majd jobbá teszi ezt a világot, részben azáltal, hogy azzá válik akivé válnia kell! De itt közbelépnek a szülei, akik már tele vannak keserűséggel és negatív energiákkal, meg persze mindenféle valós és valósnak látszó problémával. Mit képzelsz kisgyerek? Micsoda, te mondod majd meg, hogy mit csináljunk? Amíg mi adunk enni addig azt csinálod amit mi mondunk…talán nem kell tovább ragoznom.

Manapság (is) a kisgyermekek szülei garantált sikerrel érik el, hogy gyermekük ne akarjon kitűnni az átlagból, ellenkezőleg, inkább tagozódjon be, legyen átlagos, de semmiképpen se legyen több, mint én/te/mi. A gyereknek álmai, céljai vannak, amiket meg akar valósítani, de abban pont azok hátráltatják a legjobban, akik elvileg őt szeretik, akiknek gáncsoskodás helyett minden segítséget meg kéne adni ahhoz, hogy a gyermek önmagává válhasson.

A mai napig nem fér a fejembe, hogy alig 1 éves hadnagyként 1998-ban, hogyan vehettem a bátorságot, hogy felsétáljak egy titkárnőjével egyeztetett időpont után egy tábornokhoz a Szárazföldi Parancsnokságra, akitől fizikailag pár méter, de gyakorlatban több száz kilométer választott el, mert hogyan van az, hogy egy csapattiszt csak úgy bemegy egy SZFP-s tábornokhoz a szolgálati út figyelembe nem vételével (ehhez csak annyit, hogy nem az ezreddel kapcsolatos dolog volt, egész egyszerűen az ő engedélye kellett egy közhasznú dologhoz, gondoltam megyek.)

Az évek folyamán ez a fajta magabiztosság megkopik. Erősen megkopik, amihez nagy „segítséget” adnak az idősebb tiszt kollégák, felettesek. Ki akarsz mászni a bödönből? Gyere csak vissza!

Ahogy növekszik az ember rendfokozata és lépked felfelé a ranglétrán, azzal egyenes arányban csökken az „én-szarom-a-spanyolviaszt” mutatója. Az esetek 90-95 %-ában sikerrel jár a „nevelés” csakúgy, mint a gyerekeknél. Persze a véleménye megmarad az embernek, csak inkább kussol, egész egyszerűen azért, mert ez a saját jól felfogott érdeke és ezt részben tudom tolerálni.

Aki továbbra is okoskodik ilyen vagy olyan módon, annak a piramis csúcsát egy maximum valamilyen helyettesi pozíció jelentheti, még ha nagyon magas szinten is (ez persze nem azt jelenti, hogy mindenki aki jelenleg is egy helyettesi beosztásban van valahol, az feltétlenül pofázós/okoskodós). Aki továbbra is pofázik és okoskodik, attól nyilvánosan elfordulnak és csak a kávézóban vagy négyszemközt fogják biztatni, esetleg még úgy sem. Aki továbbra is pofázik és okoskodik, azt megpróbálják megtörni, először kemény módszerekkel és ha nem járnak sikerrel akkor finomabbal (magas beosztás felajánlása, stb.)

A ma is szolgáló hivatásos katonák nagy része megélhetési katona, nem állítom, hogy én nem voltam az, főleg már a vége felé. Ez persze tűnhet szimpla bántásnak vagy éppen gonosz rágalomnak, de a helyzet az, hogy a katonatisztekből (is) kiöli a rendszer azt az elszántságot, ami ahhoz kellene, hogy jobb legyen a hadsereg. Így aztán nem is lesz jobb, sőt egyre rosszabb lesz. A megélhetési katona fogalmán nem feltétlenül azt értem, hogy nem látja el maradéktalanul a feladatait, inkább azt, hogy ez nekik már nem hivatás, hanem szimplán munkahely.

A ma is szolgáló hivatásos katonák nagy része megélhetési katona. Ez alatt azt is értem, hogy elfogadta, hogy semmi nagy dolgot nem tehet (többség persze nem is akar), úgyis mindenről a politikusok meg HM tehet, ők meg szemmel láthatóan nem tesznek semmit. Felteszi magának a kérdést, hogy megéri-e nekem nyilvánosan okoskodni? A válasz természetesen az, hogy nem, hiszen el kell tartani a családot.

Mindenkinek (főleg a vezetésnek) az az érdeke, hogy mindenki a saját szintjének dolgával foglalkozzon és ne egy százados vagy egy őrnagy akarja kitalálni és megmondani a „fentieknek”, hogy mit és hogyan kéne tenni, hogy jobb legyen a Magyar Honvédség. Mindig voltak, vannak és lesznek olyanok, akik saját munkaköri leírásában foglaltakon túl élénken érdeklődnek és foglalkoznak azzal, hogy az aktuális honvédelmi vezetés hogyan tudna jobbítani a helyzeten. Az is természetes, hogy az aktuális honvédelmi vezetésnek nem tetszik az, hogy egy beosztott tiszt azzal is foglalkozik, amivel –szerintük- nem kellene.

Ahogy mondtam, a mai katonák többségének nem hivatása van, hanem munkája. Munkája napi 8 órában, azon felül pedig jár neki a túlóra, amit többnyire nem is kell kikövetelni, mert megkapja. Én nem hibáztatom ezeket a katonákat, mert mint mondtam én is ilyenné váltam, „köszönhetően” a rendszernek, meg persze magamnak is, hogy ne csak másokat hibáztassak. Olyan katonává válnak, akik úgy várják a 25 szolgálati év leteltét, mint a megváltást. Ha meg van a 25 év, akkor már csak a pillanatnyi helyzettől függ, hogy meddig maradnak.

Ismeri mindenki a mai magyarországi munkalehetőségeket és munkakörülményeket. Egy leszerelt/kirúgott/nyugdíjba ment katonának a biztonsági őrködésen kívül tulajdonképpen semmi esélye elhelyezkedni. El kell tartani saját magát és a családot, úgyhogy marad kussolás, a szemellenző és a szájkosár felvétele.

Ahogy tehát emelkedik a rendfokozat és a beosztás, ugyanúgy csökken a tenni akarás és a változtatás képessége is, mert ez az idők folyamán „kinevelődik” az emberből. Akiből meg nem, az egész egyszerűen nem fog eljutni tábornoki szintig, de sokan még ezredesig sem. Ebből következik, hogy a legfelső katonai vezetéstől nem várhatjuk a változást. Ha jobban megnézzük, akkor a legfelső katonai vezetés inkább már politikai szint, hiszen nekik már aktuális kormánypárti politikusok osztják a feladatokat, mondhatnám nekik vannak lekötelezve. Márpedig ha valakinek le vagyok kötelezve, akkor annak ritkán mondok ellent.

A politikusoktól nagy szavakat várhatunk csupán, illetve rombolást és pusztítást. Ami nem is lenne nagy baj, mármint a rombolás és pusztítás, ha azt építkezés követné vagy követte volna, de az elmúlt 20 év eredményei mindenki számára láthatóak aki egy kicsit is figyelemmel követi a honvédelem ügyét. Ezzel együtt megkockáztatom kijelenteni, hogy az elmúlt 20 évben a honvédelem területére tévedt politikusok szinte mindegyikének biztosan voltak jó gondolatai és tervei, de ezek hamar szerte foszlottak, hiszen a legfelső 2-3 vezető könnyen leváltható, de a Honvédelmi Minisztériumban és háttérintézményeiben dolgozó pár száz, pár ezer ember már kevésbé könnyen mozdítható el. Márpedig ha ez a pár száz, pár ezer ember csak egy része megmakacsolja magát, akkor nem számít ki vezeti az országot és a HM-et.

Összegezzük az eddigieket, hogy kiktől nem várhatjuk a honvédelem ügyének változását. Az aktív szolgálatban lévő bármilyen rendfokozatú katonától semmiképp, a kulcsszó itt az aktív szolgálat. Logikusnak tűnne, hogy az aktuális honvédelmi vezetés, azon belül is a politikusok (miniszter, államtitkár) lennének azok, akik képesek lennének rá. Az elmúlt 20 év megmutatta, hogy sajnos nem képesek rá.

Kikkel számolhatunk még?

Vannak az érdeklődő civilek, akiknek egy része ilyen-olyan formában foglalkozik a honvédelem ügyével, legyen az egy társadalmi szervezet (egyesület, alapítvány) vagy éppen valamilyen magán vagy csoportos kezdeményezés (blog, saját honlap).

A társadalmi szervezetek nagy részében aktív vagy nyugdíjas katonákat találunk, illetve talán mindegyik szervezet köldökzsinóron függ a HM-től, ezen a köldökzsinóron érkezik a pénz támogatás formájában, ami támogatás nélkül ellehetetlenülne a működésük. Így aztán nekik sem érdekük az, hogy nagyon „neki rohanjanak” az aktuális honvédelmi vezetésnek. Az önkéntes magán vagy csoportos kezdeményezések pedig többnyire tematikusak, leginkább haditechnikai eszközökkel, hadtörténelemmel foglalkoznak, aktuális honvédelmi politikával nagyon minimálisan vagy inkább semennyire, mondván jobb a békesség.

A honvédségben működő szakszervezetek látszólag alkalmasak lehetnének a feladatra, de egyrészt a közel és hosszútáv helyett inkább a jelennel foglalkoznak, másrészt különböző okok miatt szintén nem érdekük és talán nem is feladatuk ilyen formában, hogy összekössék a bajuszukat az aktuális honvédelmi vezetéssel. Ők a legtöbbet azzal tehetik, ha jó a viszonyuk a HM-mel, mert így az éppen szolgáló katonák helyzetén tudnak segíteni, de a honvédelem ügyén sajnos már nem.

Ki marad? Nem sokan, illetve nagyon sokan, becslésem szerint a társadalom kb. 80-90 %-a. Ők az átlag állampolgárok, akiket a saját megélhetésük érdekel, nem foglalkoznak a politikával, mert a politikusoknak állításukkal szemben nem érdekük, hogy a civilek aktívak legyenek. Mert ha aktívak, akkor beleszólnak a dolgokba, azt meg csak kommunikálni jó, átélni nem. Az átlag állampolgárnak a honvédelem ügye csak a sor végén van, tegyük hozzá, érthetően, hiszen az egészségügy, az oktatás, a közbiztonság és a munkakeresés/megtartás problémái napi ügyek, míg a haza védelme manapság nem aktuális, hiszen nem fenyeget minket senki semmilyen katonai erővel. Meg amúgy is NATO és EU tagok vagyunk, mitől kéne félnünk-gondolják teljesen tolerálható módon.

Mi lehet a megoldás és ki(k)től várhatjuk a megoldást és a helyzet javulását?

Sokat gondolkozok ezen és nagyjából mindig ugyanoda lyukadok ki. Egyedül senki sem képes rá, csak csapatban tudjuk megcsinálni. Nem lehet egy futball csapatban 11 Ronaldinho, kell hátvéd és kapus is. Kell edző, orvos, masszőr. Kell menedzser, könyvelő egyéb szakemberek. Kellenek szurkolók, támogatók is.

Az nem megoldás, hogy hangosan hirdetjük, hogy fogjunk össze és csináljuk meg, pontosabban az nem lehet megoldás, ha csak hirdetjük és beszélünk róla, de nem teszünk semmit! Azt látom, hogy vannak jó csatáraink, jó hátvédek, kapusok, edzők, orvosok, masszőrök, mnedzserek, stb., akik végzik a dolgukat, de nem csapatban. A meccset önmagában egyik sem nyerheti meg, csapatban már annál inkább.

Aki picit is belelát a honvédelem ügyébe, az tudhatja, hogy várni már nem nagyon lehet. El kell fogadni, hogy jelenleg rajtunk kívül más nem foglalkozik a honvédelemmel, honvédséggel, magunkra maradtunk. Rajtunk alatt a külpolitikával, de még inkább a honvédelemmel közvetlenül foglalkozó kormánypárti és ellenzéki politikusokat, HM/MH aktív állományát, honvédelem iránt továbbra is elkötelezett nyugdíjas katonákat és civil magánszemélyeket, szervezeteket értem, kiegészülve persze a helyzetet munkakörükből kifolyólag kutatókból, elemzőkből. Egyértelmű, hogy további pénzre nem számíthat a honvédelem, mint amennyit a költségvetés biztosít, ebből kell gazdálkodni. Ezt kellene hatékony módon beosztani és ebből lehet és kell változásokat kezdeni és véghez vinni. Az ország teherbíró képessége véleményem szerint legalább 10-15 évig biztosan nem lesz képes többlet forrást termelni a hadseregre, lehet, hogy később sem, így több pénzt követelni felesleges időpocsékolás.

Magunkra kell csukni az ajtót, de ha nyitva hagyjuk az sem baj, hiszen senkit nem érdekel és “házon belül” kell megkeresni a megoldást. Házon belül kell megkeresni, hogy hol folynak el a pénzek, hol és hogyan kéne változtani.

Majd ahogy Móricka elképzeli, de természetesen tudom ez nem lesz ilyen egyszerű, hiszen látszólag egy a cél, de sok-sok érdek és érdekcsoport ütközik. Éppen ezért kell(ene) egy vezető az élre, mint egy szövetségi kapitány a csapat élére, aki a válogatott 40-es bő keretét a magánérdekekkel szemben a csapatérdeket előtérbe helyezve leszűkíti a létszámot 22-re. Ez lehet akár egy miniszterelnök, de akár egy honvédelmi miniszter is, feltéve ha a pártérdekeit alá tudja rendelni a honvédelem érdekének.

Százados voltam 2007-ben, amikor leszereltem, mert bizonyos téren többre vágytam és ez egyátalán nem az anyagiak voltak. Tudtam, hogy a csapatot a pályán már nem tudom tovább segíteni, pályán kívül viszont annál inkább. Márpedig egy csapatnak arra is szüksége van, nem is kevés. Sőt sokszor kívülről lehet igazán segíteni.

 

Legyen ez egy vitaindító, gondolatébresztő írás. Kommentálj, de ha teheted hasznosan, kulturáltan, másokat nem megsértve!

Mihályi Attila

 

20 Válaszokr to “Mit képzelsz kisgyerek!?”


  1. 1 kopaszcpl 2011. február 20. - 01:47

    Nagyon jó írás lett gratulálok!
    Sajnos a probléma megoldhatatlanságát is leírtad.
    Ugye világos,hogy a mostani haderő létszám enyhén szólva sem elegendő.A növeléshez szükséges erőforrás:a pénz.
    Az is nyilvánvaló,hogy a meglévő technikai eszközök-felszereltség kimeríti a vicc fogalmát.Szükséges erőforrás:pénz
    A már meglévő állomány is meg kellene tartani.Hatalmas jelenleg a kiáramlás a “Cégtől”.Ez egyrészt létszámproblémákhoz vezet,másrészt elveszik egy tapasztalt réteg akitől a fiatalok tanulhatnának.Erre a legjobb módszer a bérek versenyképessé tétele.Szükséges erőforrás:pénz
    A jelenlegi haderőnek biztosítani kellene a folyamatos kiképzést,gyakorlatokkal,tanfolyamokkal,lövészetekkel stb.Miközben tudjuk(ha máshonnan nem akkor a médiából),hogy a meglévő eszközök üzemanyag ellátása sem biztosított,éves/havi/heti(!) üzemanyag kvóták kerültek kiszabásra,hogy a vak lőszerről és egyéb dolgokról ne szóljak.Szükséges erőforrás:pénz

    Ez csak pár probléma volt..
    A megoldás mint Te is írtad a meglévő erőforrás helyes felosztása lenne….de csak lenne mert aki döntést hozza annak nyilván fontosabb a HM vagy az ÖHP épületeinek felújítása,új számítógépek vásárlása,mint ,hogy Kovács Pista őrvezető megtanuljon lőni,neadjisten harcászkodni.

    Másrészt közbeszól a politika is.Azt nem lehet “eladni” a kereskedelmi csatornáknak,hogy XY dandár/zászlóalj kapott nagy hatótávolságú rádiókat.A koronaőrséget,a Ludovika zászlóaljat,a “önkéntes védelmi tartalékos biztonsági őröket” igen.

    A közbeszerzésekről és a Currupció Rt.-ről inkább nem beszélnék…

    Tehát a megoldásra várhatunk egy darabig.Egy biztos erős politikai háttér és egy nagy katonai(csapat) tapasztalattal rendelkező vezetői gárda nélkül esély sincs

    Remélem valami hasonlóra gondoltál…

  2. 2 Mihályi Attila 2011. február 20. - 10:41

    Ezek a gondolatok régóta a fejemben vannak és éppen azért ódzkodtam leírni őket amit Te mondtál, hiszen logikus következtetés, hogy akkor ez egy megoldhatatlan probléma, minden ami ezzel kapcsolatos felesleges időpocsékolás.
    Logikusan következtetve abba kéne hagynom, hiszen nincs megoldás.
    Szóval nagy dilemma ez nekem is, mert olyan valamibe ölöm az időm egy részét, ami szemmel láthatóan nem fog eredményt hozni.

    De vajon van-e olyan aki még nem hallott olyan esetről, amikor az orvostudomány szerint már halottnak kéne lennie az illetőnek, aki azután makk egészséges lett?

  3. 3 kopaszcpl 2011. február 20. - 11:43

    Szerintem az már a megoldásnak útjának első lépése ha beszélünk a problémáról.Mint írtam, a médiában csak, a szépet,jót mutatjuk…miközben “csontváz van a szekrényben”.
    Írni mindenesetre nem árt róla.Hátha történnek még csodák:)
    Addig meg küzdünk..és bízva bízunk.

  4. 4 rodriguez 2011. február 20. - 14:41

    Gratulálok,tényleg gondolatébresztő lett ez a történet.
    Amit leírtál,az(sajnos)teljesen fedi a mai helyzetet,és bár az ember mindíg reménykedik,nem sok esély van arra hogy BÁRMI pozitív irányba mozdulna.
    Pedig a”változás”-szó mostanában hatalmas szlogen lett…
    A pénzhiány csak az egyik kerékkötője a “változásnak”.
    Hogy akar “változást”egy alakulat,ha a szemle,vagy ellenőrzés alkalmával még most is az megy hogy:”kérem itt minden rendben van,minden működik,és nincs semmi hiányosság”…???
    A haditechnikában generációváltás(ok) történtek/történnek,mi meg kullogunk utána..persze ha nincs rendes ruházat,akkor kit érdekel hogy mi rozsdásodik a telephelyen???
    Az illetményekről nem is beszélve..
    Először:”Elkerülhetetlen a bérfejlesztés”
    Majd:”Senki nem fog kevesebbet keresni mint a múlt évben”
    Végül:”Miért kaptam X ezerrel kevesebbet???”

  5. 5 Unknow Soldier 2011. február 20. - 19:25

    Most a katonai iskolákat probálod hírdetni?Vagy csak ezis egy lelki trauma”.A weboldalad frissűlhetne gyakraban,nem muszály videókal elég néhány cikk is.Egyébként a hejzetet jól megközelítetted,de sajna mit lehet tenni?Nincs beleszólásunk.

  6. 6 Mihályi Attila 2011. február 20. - 20:33

    Vannak még katonai iskolák? Viccen kívül valóban hosszú volt a szünet, de úgy néz ki újra erőre kapok.

  7. 7 Molnár László 2011. február 21. - 22:55

    Attila!

    Ismét egy nagyon jó témát hoztál fel!
    Volt szerencsém hasonló kálváriát végig járnom. Én anno Győrben kezdtem a szakmát.
    Sajnos egyet kell értsek az előttem hozzá szólókkal, a változás legfontosabb alapja a pénz lenne. Nem azért mert a katonákat csak a megélhetés motiválja, hanem azért mert egyszerűen a sereg is csak pénzzel működik. A fizetéshez , az új technikákhoz, a kiképzéshez pénz kell.
    Azonban, ha, és itt duplán húznám alá a “ha”-t, a meglévő keretet ésszel tudnák elosztani a mi “Nagyjaink” akkor máris közelebb kerülnénk a megoldáshoz.
    Nem akarom most megint felhozni a HM pénznyelő szervezeteit, hiszen azt a sereggel valamit is foglalkozó polgár tudja, hogy a költségvetés igen jelentős hányada tűnik el ebben a fekete lyukban.
    Ha ide vesszük a HM fenntartását is, már is kb 50%- nál járunk.
    Aztán a misszióknak is működni kell valahogy, hiszen azokon keresztül mér minket a NATO.
    Mi marad?
    Nem sok.
    A katona illetményét ki kell fizetni, igy azon “elméletben” nem lehet spórolni.( Valamiért azért katonáink kevesebbet keresnek mint az előző években :-) )
    A maradék kb 10% nem elég kiképzésre, és technikai fejlesztésre.
    Utolsó beosztásomban kiképzéssel foglalkoztam. Én is voltam bátor, meg mertem kérdezni miért tartunk a mai napig sorkatonai kiképzési tematikát a katonáinknak, amikor 2004 november 5-e óta nincs sorkatonánk.
    A valász az volt, mert az elöljáró még nem intézkedett másképp. Ennyit az előljáróinkról.
    Itt vissza is kanyarodnék a spóroláshoz, ha nincs miből váltani akkor miért nem használjuk ami ingyen van. Most itt az Internetről ingyen letölthető dolgokra gondolok. Akár mit is talász az biztosan modernebb mint a mi 1953-75 között kiadott szabályzataink.
    Aztán a sporólás egy másik oldala. Láttam a You Tube-on egy elég érdekes videót a MH AK modernizációjáról. Miért költünk pénzt egy elve halott ügyre. Az AK egy nagyon jó fegyver, de tetszik vagy sem eljárt felette az idő. Akár mit is csinálnak vele nem lesz jobb. Ugyanez a helyzet a BTR-ekkel.
    Sajnos amit a karrier képről írtál mind egy szóig igaz. Ha valamit tenni akarsz a veled egykoruak kiröhögnek, az idősebbek rendre utasítanak. Vagy beállsz a sorba, vagy megtörnek.
    Aki valaha is részt vett a állomány gyűlésen, tudja milyen síri csend van amikor lehetne sorolni a problémákat. A legviccesebb mind közül a “Párbeszéd” volt.
    Egy szónak is száz a vége, én úgy látom az első lépés az lenne, ha találnánk agy politikust , aki bír olyan súllyal a pártjában, hogy amit tenni akar azt az esetleg felette álló is feltétlenül támogassa. Legyen olyan bátor, hogy hozzá merjen nyúlni a HM- be bebetonozott “Cimbik”-hez. Szűntesse meg a különböző pénzrabló RT.-k szerződéseit. Majd, ha nem is többet mint a GDP 1,2%-át fordítsa a Honvédelemre. Abból is kb 70-75 % a csapatokra,bér és technikai fejlesztésre, kiképzésre. Álom édes álom!!!
    Szívből kívánom hogy egyszer így legyen.

  8. 8 Mihályi Attila 2011. február 22. - 00:50

    Nem értek Veletek egyet abban, hogy a PÉNZ lenne a megoldás a problémákra. Amíg ezt szajkózzuk, addig csak megkönnyítjük a “fentiek” dolgát, mert ők is ezt fogják mondani, de tudják, hogy pénz az nem lesz! Márpedig ha nincs pénz, akkor -szerintük- addig megoldás sincs, így békésen ücsöröghet mindenki a meleg pisiben, ameddig el nem éri néhány év múlva a nyugdíjkorhatárt. (Mert nehogy már 1-2-3 évvel nyugdíj előtt kezdjek el ugrálni a jó kis HM-es helyemen-megjegyzem a helyükben én sem tennék másként, de pont ezért sem alkalmasak arra, hogy nagy és valódi változásokat indítsanak el. Ugyanez vonatkozik azokra a politikusokra, akiknek a HM-beli jelenlegi beosztás csak egy létrafok a politikai karrierjében, talán mind ilyen most is.)

    Nem tudom, Ti mit éreztetek adófizető állampolgárként, de nekem ökölbe szorult a kezem, amikor a BKV-ben több százmilliót osztogattak szét a semmire végkielégítésre, majd jöttek ártatlan arccal, hogy Állam Bácsi, kéne a támogatás, mert csődbe megyünk!

    Visszatérve a seregre, a pénz megvan, azt pedig a HM/MH költségvetésében kell keresni a megoldással együtt! Aki valóban meg akarja oldani a Magyar Honvédség problémáját illetékes helyen, az ezt teszi.

  9. 9 Gabi 2011. február 22. - 11:39

    Kedves Attila!

    Gratulálok a szókimondó, nagyon jól megfogalmazott, kiváló példákkal, hasonlatokkal alátámasztott “cikkhez”, nagyon tetszett. :-)
    Mint “vérbeli civil” csak “kívülről” látom a honvédség dolgait, amit eddig csak sejtettem és gondoltam, azt most megerősítetted.
    Egyetértek veled, hogy nem a TÖBB pénz a megoldás, ill. nem szabad azt szajkózni, hogy nincs pénz. Igenis van, méghozzá ha azt az aprócska tényt vizsgáljuk, hogy a költségvetésből mennyi pénz van a honvédelemre fordítva, és milyen előrelépések, fejlődések, fejlesztések, beruházások, “reformok” történtek az elmúlt években-évtizedekben ezen a területen, igencsak elcsodálkozhatunk az aránytalanságokon. Valóban nagy kérdés az, ha az emberek által befizetett adóforintok elosztásáról beszélünk, mindenkinek eszébe jut az oktatás, egészségügy, stb…de a honvédség, honvédelem nem. Kérdezed Te és Én is teljes joggal és felháborodással, miért nem érdekli jobban a civil szférát, hogy hova tűnik a pénze???…miért nem követel fejlődést???… mitől az érdektelenség, hogy a honvédelemre fordított milliárdoknak szinte semmi látszatja nincs???
    És tényleg csak és kizárólag az adófizető polgárok tehetnek bármit, -természetesen “szakmai” segítséggel :-) . Ameddig mi nem lépünk, nem lesz változás – ahogy meg is írtad – NEM ÉRDEKE senkinek. :-(

  10. 10 kopaszcpl 2011. február 22. - 13:56

    Üdv!

    Valóban nem a költségvetés növelésén van a hangsúly,hanem az egyensúly megtalálásáról. Idézném egy általam sokra becsült tiszt szavait,amiket egy állománygyűlésen Orosz Zoltán vez.őrnagy-hoz címzett:”Engem nem érdekel,hogy a Gripen-nek tudnak a levegőben tankolni..ameddig nincs esővédőm,ami megvédene az esőtől.Nem érdekel,hogy vannak Maverick rakétáik,ameddig nincs kulacsom amiben tarthatnám a vizemet.Nem érdekel..”Kb. itt köszönték meg az észrevételeit.:)
    Ide tartozik még,hogy xy állampolgár jogosan háborodik fel,mikor a Honvédelem ügyéről olvas/lát/hall.Hiszen szinte napi rendszerességgel kerülnek eljárás alá a különféle korrupciós ügyek szereplői(nemcsak politikusok,katonák is szép számmal)
    Egyensúlyt kellene találni a milliárdos nagyságrendű (haszontalan,vagy kevésbé hasznos) befektetések és a 60000 ft-os UAZ között.
    Csakhogy:akinek ezen döntések meghozatala lenne a dolga az jobb eseteben is 10-20 éve nem járt gyakorlótéren(rosszabb esetben soha),tehát könnyen csapdába lehet csalni látványos grafikonokkal,szépen megfogalmazott “beadványokkal”.Nem az Ő hibája, a rendszeré…
    Hogy ezek a problémák miért nem látnak napvilágot?A következő(természetesen a fantázia szülte) alkotás bizonyítja:
    Gipsz Jakab szakaszvezető:Tábornok úr miért kell magamnak vennem a málhamellényemet,amikor a Koronaőrségre elköltött pénzből,lehetett volna rendszeresíteni???
    Vörös-Boros dandártábornok:Köszönöm az észrevételét Gipsz honvéd,üljön le. :)

    U.i.:Elnézést a légierő szimpatizánsoktól,az esetem is bizonyítja,hogy a fegyvernemi sovinizmus létező dolog.:)

  11. 11 Mihályi Attila 2011. február 23. - 13:31

    Gabi, igen erre már én is határozottan gondoltam, hogy ha a honvédelem nem is, de az adóforintjainak az elköltése talán érdekelheti az állampolgárokat.

    Kopaszcpl, minek esővédő, kulacs, málhamellény, stb. amikor kiképzés sincs :)
    Egyébként tapasztalatom szerint minden alakulatnál van legalább 1 ember, aki meg meri és meg is kérdezi a fenti stílusban a nagyfejű illetékeseket. Ha a pk. nem akar balhét, akkor esetleg távoltartja a jeles eseménytől, jobb a békesség alapon :)

    • 12 Gabi 2011. február 25. - 11:47

      Szia Attila!

      Már az előző hozzászólásomban is meg akartam kérdezni, csak kimaradt :-( Fent a vagy a közöségi oldalakon Iwiw, Facebook stb…Ha nem, gondoltál már rá?

      Mostanában elég jó kis csoportosulások alakultak ki, valamelyiknél eredménnyel :-)
      Bocs, ha valaki nem díjazza ezeket az oldalakat, de higgyétek el, hasznos dolgokra is fel lehet használni, nem csak “kockulásra”. És elég nagy “tömegeket” lehet megmozgatni :-)

  12. 15 Mihályi Attila 2011. február 25. - 16:10

    A Facebook-on van egy oldalam, de egyelőre inkább dísz, de feliratkozni lehet. Az IWIW-en nem tudom hogyan engednek ilyen klubokat létrehozni, fizetős ez vagy nem.

  13. 17 merenre 2011. március 9. - 09:52

    Üdv!

    Nem a pénz a megoldás!Tény és való könnyebb egy nagy költségvetésel csodát tenni.
    De kérdem én ha több lenne,az biztos a katonának a bérére,vagy felszerelésére lenne fordítva.Vagy valmi vízfejű főtiszt köcsög lenyulná,neve nincs tanulmányokért.A szemlélet váltás és a Pesti és fehérvári istenek eltakarításával kellene kezdeni.Megfogadni azokat a tanácsokat és javaslatokat,amit a NATO ad és sugal.Felszerelés nem ujjat kell csinálni,hanem a beváltakat alkalmazni.A közbeszerzésnél nem olyan összegeket kiadni,ami vérlázító.Pár példa: Egy bakancs 35000ft a krb ben. Ha a cég rendelne a magnumtól minimum 2000 db -ot akkor kb 10000ft ért megkapná.Az új kabát amit a tábornokok tesztelnek az irodákban 90-100 ezer forint körül van.Ennyiért egy Sherpa kabátot kapok amiben a himaláján kempingezhetek.Terepjárok,Teherautók 2,3 szoros áron,mert zöld és amugy is a költségvetés megbírja.Ujj vadász gép?Az ország a NATO nak felajánlana egy repteret,hogy hozza létre itt, Közép Europa legnagyobb logisztikai bázisát,jönne,hozzna mindent.(vadászt,szállítót,hellikoptert)Illetve tudva lévő,mindig helyi lakosok a munkásaik.Fegyver korszerűsítés.Na ez is egy vicc.A 4,1kg os hires AK-63D ugy átalakították,hogy mostmár űresen is nehezebb és szarabb lett.Miért kell sufni tuningolni.Felhívni miguelt eladni neki a teljes löszer fegyver készletet és venni egy valóban jó fegyvert.A csodás golyó álló.HAHA. nem golyó álló csak repeszálló.”-3 éve lejárt garancia idővel.Nehéz mint a dög és főlegg drága.Molle mellény.Nem drága,praktikus és jó.Csak nincs olyan tábornok akinek a sogora gyártaná.Ez csak pár példa.Nem a pénzt kellene első körben nővelni hanem a meglévő beosztását okossan megoldani.Kirugdosni a sok szarházit a cégtől(főtisztek).Adni egy jó bért a katonának és 6 hónap múlva vizsga.Aki megfelelt marad aki nem mehet.Egy normális fizetésnél nem lenne gond az utánpótlás.Kevés főtiszt több bér a végrehajtóknak.Amig csak mindenki ott seper ahol a papok táncolnak nem lessz semmi.

    Egy katona akinek hívatása a haza védelme, könnyes lessz a szeme a Himnusz,Szózat hallatán.

    • 18 Névtelen 2011. március 9. - 18:04

      Keblemre barátom!!!!:)

      • 19 Molnár László 2011. március 9. - 23:08

        Valami hasonkot probaltam az elozo hozzaszolasomban megfogalmazni. Abszolut egyet ertek!!!
        Tessek itt a megoldas.

    • 20 WSE 2011. június 7. - 21:29

      Mindennel egyet értek, csak a 7,62 mm-es AK-63/D-t védeném meg. Ennél jobb hadi fegyver, és itt a hangsúly a “hadi” kifejezésen, az igénytelenségen, az üzembiztosságon van, jelenleg nem igazán létezik. Az, hogy magyar módra korrupt, hozzá nem értő emberekkel végeztetik a korszerűsítést, és az úgy sikerül, ahogy? Hát ez már megint a felső-vezetés szegénységi bizonyítványa. Adnák feladatul inkább azoknak a fegyverzettechnikusoknak, akik alakulatoknál mindennap találkoznak a fegyverrel, és együtt szívják a lőpor-illatot a lövész bakákkal.


MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Módosítás )

Twitter kép

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Módosítás )

Facebook kép

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Módosítás )

Kapcsolódás: %s




Mi ez?

A HétköznapiHonvédelem.hu elsődleges célja az aktuális honvédelmi politika és a honvédelemmel/honvédséggel kapcsolatos aktualitások megtárgyalása, elemzése PRO és KONTRA.

Írd be ide a használatban lévő e-mail címed és minden bejegyzésről automatikus értesítést kapsz!

Join 39 other followers

Legutóbbi hozzászólások

Untermensch4 on Hungarikum: síkvidéki rad…
prwhrqkt on Fegyvernemi sovinizmus
Zicherman István on Fegyvernemi sovinizmus
WSE on Mit képzelsz kisgyerek!?
Anonymous on Szeretem a hadseregem
kószák egyike on Szeretem a hadseregem

2010 május óta

  • 35,640 látogató

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 39 other followers